Od prvog dana
priprema zadatak je, što je više moguće, igračicama približiti uvjete i
situacije na treningu onima koje se očekuju na natjecanjima. To se odnosi i na
ambijent u kojem se trenira, a to znači da se s prvim treningom ulazi u dvoranu
i kao sredstvo za rad se koristi rukometna lopta jer to je okruženje u kojem će
se igrati utakmice i za to se pripremamo. Atletsku stazu ne koristimo, a šume,
jezera, planine i livade ostavljamo za prijelazni period i vrijeme nakon
završetka sezone kada za cilj imamo mentalni odmor od rukometa pri čemu se
primjenjuju aktivnosti tipa vožnja bicikla, plivanje, veslanje i rolanje koji
su svojom strukturom različiti od trčanja, a pružaju mogućnost aktivnog odmora.
Isto tako u samom treningu naglasak
je na kreiranju vježbi koje će što vjernije obraditi ono za što se ekipa
priprema, a
taj princip autor naziva "prevariti ili biti prevaren". To znači da je trenerov zadatak osmisliti vježbu u kojoj će igračice
izvoditi točno ono što je on zamislio, a da pri tome nije morao posebno
naglašavati i objašnjavati igračicama koji je smisao vježbe i cilj koji se istom
želi postići. Na primjer, ukoliko se želi utjecati na agilnost onda se
igračicama ne objašnjava kako bi bilo dobro da one maksimalno brzo mijenjaju
smjer kretanja nego se jednostavno osmisli vježba koja je konstruirana tako da
ih obvezuje na to jer u protivnom vježbu nije moguće izvoditi. Ukoliko trener
uspije i dobro osmisli vježbu onda je on igračice "prevario" da rade
ono što se od njih očekuje, a ukoliko nije u potpunosti uspio onda je on taj
koji je "prevaren".
Pripreme započinju uvodnim tjednom (7
do 10 treninga) u kojem je naglasak na prilagodbi organizma kroz vježbe u
kojima nema naglih promjena smjera kretanja, nema kontakta, te naglih
zaustavljanja i pokretanja. Nakon toga, trenažni mikrociklusi se, u principu,
ne razlikuju previše sve do kraja sezone u svim segmentima rada. Razina
dominantne taktike je ono što varira, ovisno o pripremi za utakmicu (potencira
se određeni taktički aspekt igre ovisno o dotadašnjim igrama ili protivniku za
kojeg se ekipa priprema). S trening utakmicama kreće se već u drugom tjednu, a
one služe kao svojevrstan mjerni instrument koji trenerima daje uvid u trenutno
stanje ekipe i postignutu razinu modela igre koji se očekuje u natjecateljskim
utakmicama Glavne karakteristike treninga vode se parametrima koji obilježavaju
rukometnu igru, a to znači kako igračice na treningu pretrče između 2000 i 4000
metara što je okvirno onoliko koliko pretrče i na utakmici (Manchado & Platen, 2011; Michalsik, Madsen, & Aagaard, 2011). Rukomet je sport u kojem prevladavaju "kreni-stani"
kretanja, kao i brojni kontakti, skokovi i promjene ritma i smjera kretanja. U
njemu prevladava nasumična agilnost gdje nema pravila nego svaka situacija
zahtjeva specifičnu reakciju pa se na taj način i koncipiraju vježbe, odnosno u
treningu nema zadanih kretanja i obrazaca po kojima se određeni zadatak mora
ispuniti nego je cilj da igračice, ovisno o situaciji u kojoj se zateknu,
pronalaze najefikasnija riješenja.
Sažimanje efekata
prikazanog pristupa pripremanju i načinu programiranja trenažnih procesa
rukometašica moguće je objediniti kroz slijedeće parametre:
1)
Kao
pozitivni trendovi javljaju se slijedeći efekti:
• motivacijski
je bolji od tradicionalnog
pristupa jer igračice puno lakše i puno motiviranije dolaze i odrađuju pripreme
znajući kako od prvog dana treniraju u dvorani i s loptom,
• nema
težih ozljeda (prema iskustvu
potvrđuje se kako ovim načinom pripremanja nismo imali niti jednu ozljedu teže
prirode tako da samo ta činjenica opravdava njegovu primjenu),
• rezultat
ne trpi, odnosno nije došlo
do pada u rezultatskom smislu (čak dapače, kompletan stručni stožer je
uvjerenja kako su rezultati još bolji),
• nema
"teških nogu"- obično
se u početnoj fazi priprema, na prvih nekoliko pripremnih utakmica, treneri
opravdavaju za lošije izdanje i slabiju igru činjenicom kako se tek prešlo u
dvoranu i kako se nije radilo s loptom pa je logično da su noge i ruke
"teške". Zbog toga se prvih par utakmica "baci u vjetar"
dok se igrači ne naviknu na loptu i dvoranu. Mi tih opravdanja nemamo nego se
eventualna lošija igra analizira na način da se procijene odstupanja od modela
igre koji se želi postići i ta se odstupanja i greške ispravljaju na treninzima,
• primjenjivo je i s
mlađim dobnim skupinama.
2) Kao ograničavajući čimbenici javljaju
se:
• nema
egzaktnih pokazatelja, odnosno nije moguće provjeriti efekte temeljem
standardiziranih mjernih instrumenata nego se učinkovitost procjenjuje
subjektivnom ocjenom stručnog stožera,
• nema
gotovih vježbi odnosno ne postoje “recepti” za primjenu nego se vježbe i
treninzi koncipiraju specifično u skladu s karakteristikama igračkog kadra i
sustava igre koji se želi postići.
Nema komentara:
Objavi komentar