Koliko
ste puta gledali utakmicu gdje su se međusobno susrele dvije,
kvalitetom podjednake ekipe, a krajnji je rezultat bio sve samo ne izjednačen? Jedna od tih ekipa opravdala je očekivanja, dok je druga u potpunosti podbacila. Obzirom su
fizičkim karakteristikama,
iskustvom, tehničkim i taktičkim znanjem bili podjednaki protivniku, opravdanje za lošu igru i rezultat tražili ste negdje drugdje i obično ga pronalazili u činjenici da poražena ekipa nema 'to nešto' potrebno za sam vrh.
Uglavnom ste to kao i većina drugih okarakterizirali
riječima: "fali im timski
duh", pri tome misleći kako u ekipi nema zajedništva i kako igra izgleda kao da svaki igrač u ekipi igra svoju osobnu utakmicu.
Kako onda
postići da ekipa ima timski duh i
zajedništvo i kako se ono trenira?
Prema mojim iskustvima zajedništvo i timski duh stvaraju se i
zasnivaju na temelju dvije komponente: povjerenje i vjera u zajednički cilj. Ove dvije komponente međusobno se prepokrivaju i ovisne su jedna o drugoj tako da
ih je zapravo i teško raščlaniti i objasniti kao dvije zasebne.
Povjerenje
se odnosi na međusobno povjerenje između suigrača, ali i povjerenje između igrača i trenera. Osnova za
povjerenje je poštovanje. Dokle god igrači respektiraju jedan drugoga i poštuju ono što rade i kako rade dotle će biti i povjerenja jer će
postati svjesni kako odrađivanjem svojih zadataka
ispunjavaju i pomažu u ostvarenju zadataka drugih
čime se stvara međusobna ovisnost koja za posljedicu ima povjerenje. Trener
povjerenje gradi svojim autoritetom do kojeg dolazi znanjem, te razumijevanjem
i poštivanjem svojih igrača.
Vjera u
zajednički cilj je glavna premisa i
temelj cijele priče o timskom duhu i zajedništvu. Često svojim sportašima dajem usporedbu s veslačkom
posadom u čamcu. Dokle god svi veslaju
zajedno i na isti način, dotle se čamac kreće dobro i brzo, te prema svom
cilju. Neka samo jedan član posade odluči zaveslati u krivom smjeru čamac
će početi vijugati, vrtiti se u krug ili u najgorem slučaju prevrnut će se.
Isto tako vrijedi i za
ciljeve u ekipnim sportovima. Imaju li igrači
jasan cilj i vjeruju li u njega onda će ekipa, bez obzira na sve,
ploviti u pravom smjeru. Pojavi li se samo jedan član
ekipe koji sumnja u cilj, trenera, suigrače, ekipa će skrenuti s pravog puta i pitanje je hoće li se i kako vratiti na njega. Trener je taj koji mora
motivirati igrače i jednako tako vjerovati u
njih i u zajednički cilj kako bi svi zajedno
veslali u istom smjeru. Igrači moraju osjetiti da trener
vjeruje u njih i onda će uzvratiti na jednak način. U protivnom, trener neće
voditi ekipu nego će ekipa voditi njega, a u
takvim situacijama rijetkost je da konačni cilj ima puno dodirnih točaka sa zajedničkim interesima ekipe, nego je
više usmjeren na zadovoljavanje
interesa pojedinaca ili manjih grupica unutar ekipe. Ukoliko trener nije vođa ekipe, sigurno će se pronaći netko tko će preuzeti tu ulogu, a taj
netko u pravilu neće imati jednak cilj kao i
trener što će se naravno odraziti na igru i rezultat bez obzira na
individualnu kvalitetu pojedinaca u ekipi.Kako bi
igrači prihvatili zajednički cilj potrebno im je ugraditi vjeru u isti.
Dokazano
je kako je metoda samoispunjujućeg proročanstva ili Pigamlionovog efekta vrlo dobra u tu svrhu, jer
poznato je da kako tretiraš nekoga, tako će se i ponašati. Naziv Pigmalionov efekt
dolazi iz grčke mitologije prema kojoj je
kipar Pigmalion napravio skulpturu savršene žene nazvavši je Galaea (uspavana ljubav),
u koju se odmah zaljubio, a svojim dubokim vjerovanjem i očekivanjem da isti kip može
oživjeti, uz pomoć božice Afrodite to je i postigao.
Pigmalionov efekt (samoispunjujuće proročanstvo) pokazuje kako naše
ponašanje značajno utječe na ponašanje osoba oko nas, što se onda odražava na drugim ljudima, odnosno nesvjesno djelujemo kako bi
postigli upravo one rezultate koje očekujemo. Znanstveni dokaz za
ovaj efekt proveli su psiholozi Rosenthal i Jacobsen (1968.). Oni su proveli
eksperiment s profesorima i učenicima kako bi dokazali da učenici od kojih profesori očekuju
više zaista postižu bolje rezultate. Napravili su niz testova inteligencije s
učenicima koji su inače imali problema u školi, a onda su profesorima lažirali rezultate tih testova i prikazali im rezultate prema
kojima su ti učenici izgledali puno
inteligentnije nego su to zaista otkrivali njihovi stvarni rezultati.
Posljedica toga je bila da su ti učenici postali među najistaknutijima u razredu i prikazivali su iznadprosječnu inteligenciju samo zahvaljujući tome što su profesori od njih uvijek
očekivali bolje rezultate. Pod
utjecajem predrasuda profesori su nagrađivali svaki i najmanji točan odgovor, dok su minorizirali neuspješne i krive odgovore zbog čega
je kod učenika porasla razina
samopouzdanja što je rezultiralo boljim i većim uspjehom. Tako su učenici koji su prije imali
problema bili smatrani dobrim učenicima i obzirom su ih tako
tretirali na kraju su i proizveli bolje rezultate od učenika koji su smatrani "normalnim".
U sportu
je jednaka situacija. Vjeruje li trener u svoju ekipu i ekipa to osjeti, onda će se odraziti i na 'svlačionicu'
koja će biti ujedinjena i zajedničkim snagama 'veslati' prema zajedničkom cilju što će se u konačnici osjetiti i na rezultatu.
Nema komentara:
Objavi komentar