U nastavku slijedi trilogija o promjenama navika:
Tradicionalno je
uvriježeno mišljenje kako su samo mentalni poremećaji predmet istraživanja
psihologije. Do pojave pozitivne psihologije vjerovalo se kako su sreća,
velikodušnost i ostala pozitivna stanja reprezentativne značajke ljudi zbog
čega im nije potrebno pridavati veliku pažnju. Međutim, na našu žalost službeni
podaci jasno pokazuju kako u posljednjim desetljećima u industrijaliziranim
društvima sve više prevladava depresija i da većina ljudi ne uživa u sreći i
veselju.
Kakve to veze ima sa
sportom i sportskim ekipama?
Brojni lideri
(treneri, direktori, predsjednici, čelnici klubova) smatraju kako dobru izvedbu
svojih sportaša treba postići pritiskom i prijetnjama kao osnovnim alatom jer
se uobičajeno vjeruje kako se sportaši vole opustiti, ne trude se dovoljno i
izbjegavaju svoje odgovornosti, a u skladu s time lideri misle kako im je
osnovni zadatak kontrola nad sportašima. Taj negativni fokus razvija takozvanu kulturu
krivnje u kojoj je glavni cilj identifikacija krivaca za slabije rezultate.
U takvom kontekstu gdje je kultura krivnje primarna vrlo brzo na površinu
isplivaju problemi jer je tu važno pronaći krivce i tako izbjeći bilo kakvu
odgovornost, grupnu ili individualnu. Situacija idealna za pojavu obrambenih
ponašanja, zamjerki i osveta, te potpuni izostanak kompromisa. U tom smislu,
koktel složen od kulture krivnje, stresa i potrebe za rezultatima u kratkom
periodu, postaje tempirana bomba za ekipu.
Zašto je kod nas
upiranje prstom u drugoga nacionalni sport?
U većini slučajeva
zaboravljamo da se problemi otklanjaju rješenjima i umjesto da odmah tražimo ta
rješenja za realne probleme, vrijeme gubimo tražeći krivce. U načelu, to je
način na koji se objašnjavaju učinjene greške zbog pomanjkanja timskog rada,
što za posljedicu ima traženje krivca i odgovarajuće kazne, ali i činjenicu
kako ne priznajemo da svatko unutar grupe ima svoj dio odgovornosti za
pogreške. Svijet su nedavno zadivili Japanci koji su se, nakon ogromnih
katastrofa koje su ih pogodile, s krizom nosili na način koji je svima pokazao
što znači kultura u kojoj prevladavaju ponos, čast i traženje kolektivnog dobra
ispred individualnog. Potpuna suprotnost od zapadne kulture gdje je
individualizam primaran kao i kultura krivnje.
-
Griješiti je ljudski,
ali je još više kriviti druge za to. (Baltasar Gracián)
Evo jedna zanimljiva
priča koja će pojasniti zašto je gore navedena tvrdnja normalna u zapadnom
svijetu:
"Hodajući po
livadi farmer je naišao na orlovo jaje. Odnio ga je na svoju farmu i stavio u
kokošje gnijezdo. Tako se mladi orlić izlegao i bio odgajan zajedno s ostalim
pilićima. Misleći kako je jedan od njih, orao se ograničio da cijeli svoj život
radi ono što su radili i ostali. Pretraživao je zemlju u potrazi za glistama i
insektima, cvrkućući i kokodakajući. Čak je otresao krilima i letio po zraku
nekoliko metara imitirajući tako ostatak kokoši. Godine su prolazile, a orao se
razvio u veliku i snažnu pticu. Jednog dana otkrije na nebu veličanstveni
prizor. Veliku pticu koja suvereno i spektakularno patrolira nebeskim
prostranstvom. Sav u čudu, nije mogao prestati gledati i diviti se ptici koja
svojim moćnim krilima dominira u zraku.
-
Što je to? - začuđeno zapita
jednu kokoš koja je stajala uz njega.
-
To je orao, kralj
svih ptica
- odgovorila je pognute glave njegova kolegica.
-
On je sve ono što mi
nismo. Ti i ja smo rođeni kako bismo držali pognute glave i gledali u pod - rekla je kokoš. Od
tada se orao nikada više nije usudio pogledati u nebo, a tako kako su mu
oduvijek govorili umro je vjerujući kako je samo obična kokoš."
born to win, conditioned to lose
Društvo je vjerna
replika načina na koji razmišlja, što je i kako se ponaša većina individua.
Istovremeno svatko od nas je kreacija napravljena na sliku i priliku načina
razmišljanja, onoga što je i kako se ponaša društvo. Dalje od potenciranja
naših vlastitih vrlina i urođenih kvaliteta, društvena mašinerija kapitalizma
uvjerila nas je, kao i mladog orla, da smo jednostavne kokoši koje moraju
stalno gledati u pod. Zato je uobičajeno živjeti u ograničenjima vlastitih
strahova, frustracija i nedostataka. Zapravo, najveći zločin nad čovječanstvom
je bio i ostao taj da se djeci uvjetuje mišljenje lažnim vjerovanjima koji
priječe njihovo vlastito otkrivanje života. U toj dobi svi smo nevini i ne
možemo se braniti od moćnih utjecaja društva koje kreira sustave vjerovanja i
na poslijetku kreira naš identitet. Zahvaljujući našoj nemoći da sumnjamo i
odlučujemo tijekom djetinjstva ne ostaje nam drugo nego vjerovati normama i
dogmama koje su nam postavljene izvana. Koliko god mi i dalje taj proces zvali
"edukacijom", nekako bi prikladniji naziv bio 'montaža' jer mnogi se
sociolozi slažu kako činimo dio 'montažnog društva'. Generacija za generacijom
odrasli nesvjesno projektiraju način kako vide i razumiju dječji svijet. Među
ostalim svakodnevnim primjerima, često se može vidjeti situacija gdje malo
dijete zapne za stol i padne. Pad ponekad izazove nelagodu i bol što za
posljedicu ima plač. Taj plač privlači pozornost odrasle osobe koja je u tom
trenutku zadužena za čuvanje klinca koja odmah trči kako bi ga uslužila. Bez
obzira što je stol nepomičan objekt bez slobodne volje, odrasli čuvar djeteta
će u najboljoj namjeri početi vikati:
-
Nevaljali stol!
Nevaljali stol!
Takve optužbe
uobičajeno smire klinca koji na svoj način počinje imitirati učitelja
okrivljujući stol za udarac i bol koju osjeća. Međutim, ako klinac inspiriran
odraslima koji ga čuvaju prihvati da je on taj koji se zabio u stol i zbog toga
pao i udario se, onda je na putu da nauči kako je on uzrok boli, a ne stol.
Tako možda s godinama, kad odraste, postane osoba koja neće kriviti druge
ljude, situacije i život općenito svaki puta kad se sudari s osobom, stvari ili
situacijom koja mu nanosi bol.
- Žalimo se kada na tušu curi hladna voda, ali
vrednujemo li svaki puta kada curi topla? (Christophe André)
Volimo se žaliti na
svoje partnere i djecu, ali... Nismo li možda upravo mi izabrali iste? Žalimo
se na šefove i firme u kojima radimo, ali nismo li upravo mi izabrali i
profesiju kojom se bavimo i radno mjesto gdje radimo? Žalimo se kako nam je
aktualna situacija takva kakva je, a ne pitamo se jesmo li mi odgovorni i je li
ta situacija u velikoj mjeri produkt odluka koje smo donosili tijekom našeg
života?
"Dva mlada
Židova, Karl i Joseph stvorili su jako intenzivno prijateljstvo tijekom tri
godine užasnog terora za vrijeme boravka u nacističkom koncentracijskom logoru.
Nakon 16 godina što se nisu vidjeli, nađu se na jednoj večeri. Karl je oženjen
i ima dvije kćerke, a radi kao inžinjer u jednoj velikoj tvrtki. Nježno govori
o svojoj obitelji i uzbuđeno o svom poslu. S druge strane, Joseph je živio
praktički kao pustinjak i bezvoljno je pričao o svom poslu. Na kraju večeri,
Joseph ogorčeno kaže:
-
Kako možeš živjeti
tako mirno nakon nepravde koju smo iskusili?! Koliko god da vrijeme prolazi
svaki dan se sjetim što su nam radili.
Nakon nešto duže
pauze, Karl mu odgovori:
-
Dragi moj prijatelju.
Naravno da se sjećam te tri godine koje smo proveli u onoj baraci. Međutim,
iako je prošlo već 16 godina kako smo oslobođeni upravo sam shvatio da sam ja
slobodan čovjek, a da si ti ostao zatvoren tamo."
I tako društveno
instruirani i naviknuti na kulturu krivnje svi bismo mi htjeli promijeniti
svijet, a nitko ne želi promijeniti sebe. Rješenje zvuči jednostavno.
Prihvatiti da smo mi ti koji se trebamo promijeniti ukoliko želimo da se i
svijet oko nas mijenja. Ideja traženja krivca trebala bi se zamijeniti za ideju
učenja iz grešaka i prihvaćanja istih kao sastavnog dijela ljudske prirode, a
timski rad trebalo bi gledati kao izvor neprekidne komunikacije, učenja i
dijeljenja rizika, te pokušaja da se pogreške izbjegnu.
Nema komentara:
Objavi komentar