Gdje je
nestala kreativnost? Zašto se ljutimo na igrače kada ne znaju prepoznati određenu situaciju u igri i kada nemaju adekvatno rješenje za istu? Kako to da pojedini igrači ili većina njih uvijek reagiraju
jednako ili vrlo slično bez obzira na činjenicu kako se uvjeti u igri stalno mijenjaju?
Pročitajte si vrlo zanimljivu i poučnu priču koju sam posudio iz knjige
Xesca Espara "Jugar con el Corazón" [Igrati srcem]:
Student
biologije u laboratoriju sa svojim profesorom analizira proces pretvorbe
gusjenice u leptira. Deset čahura počelo je pucati i malo po malo otvarati se. Kad su ostale još tri čahure profesor kaže studentu:
- Idem na jedan sastanak i vraćam
se u roku od sat vremena. Ostani tu i nadziri čahure.
Već nakon nekoliko minuta otvori se jedna čahura i iz nje izleti leptir. Odmah zatim i druga iz čije je unutrašnjosti također izletio leptir. Međutim, prošlo je pola sata, a treća čahura se i dalje ne otvara. Student se zabrine kako će profesor po
povratku vidjeti da se čahura nije otvorila i pomislit
će da je on nešto krivo napravio. Stoga odluči
uzeti skalpel i njime napravi kratki rez na čahuri
kako bi pomogao leptiru da izađe van. Leptir izađe van, raširi krila, međutim ne može ih podići i tako niti poletiti. Zabrinuti student pomisli kako je
možda skalpelom oštetio neki živac ili nešto. U tom trenutku vraća se profesor i pita kako je
prošlo sve, a student odgovara:
- Mmmmm, dobro... Svi su izašli
van, ali ima jedan koji ne može poletiti.
-Sve je prošlo normalno?- upita profesor.
- U principu nije bilo nekih problema. Baš
naprotiv, pomogao sam ovom zadnjem leptiru da izađe
jer sam mislio da bi mogao uginuti ako ne interveniram, ali moguće
je da sam mu pri tome oštetio živac
ili krilo- opravdava
svoj čin student.
- Nisi mu oštetio
ni živac, a ni krilo, međutim
učinio si ga beskorisnim za
cijeli život. Leptir
zahvaljujući naporu i trudu
koji uloži kako bi probio
čahuru i izašao
van postigne to da mu se krila ispune krvlju i tek tada ih može
upotrebljavati. Ukoliko leptir sam ne probije čahuru
nikada neće biti u mogućnosti
poletiti.
Sad malo
zastanite... Dajte si malo vremena i razmislite.
Zatim
pokušajte zamisliti trening na
kojem je postavljena hrpa čunjeva i oznaka koji igračima obilježavaju put kojim se moraju
kretati. Zatim slijede uputstva tipa:
- Zabodi do onog čunja,
nakon toga trčiš
iza ovog drugog čunja, a potom zaobilaziš
treći i kod onog četvrtog
ćeš
primiti loptu koju zatim vodiš oko stalaka,...
Zvuči poznato? Već ste vidjeli takav trening ili
ga odrađivali? Onda ste vi upravo
jedan od "studenata" iz priče koji usmjeravanjem
"pomaže" djeci da budu bolji
igrači, a zapravo ih ograničavate i sputavate u razvoju kreativnosti. Problem je što trenere znanje ponekad koči
pa upadaju u zamku jer misle da ako prepuste djeci da sami pronađu rješenje onda će na treningu nastati kaos jer se ona neće ponašati i kretati kao što piše u knjigama o taktici.
Cijeli
svijet se divi potezima Ivana Balića i svima je jasno kako su ga
njegova improvizacija i kreativnost u napadu doveli do titule jednog od
najboljih igrača svih vremena. Ipak, koliko
trenera dopušta klincima na treningu ili
utakmici da pokušaju nešto tog tipa? Da pokušaju pronaći neobično i neočekivano rješenje. Dodavanje iza leđa, preko ramena, frk, lob,...? Ja osobno ne poznam puno
trenera koji su tolerantni na takav tip rješenja.
Puno poznatija verzija mi je ona u kojoj oni svojim igračima govore:
- Baci se na glavu i zakucaj tu loptu u gol; Šutni
svom snagom pa ako ti obrani nema veze; Ne izmišljaj
gluposti; Kakvo je to dodavanje?,...
Obožavamo igrače koji imaju "ono nešto". Na tribine dolazimo gledati igrače kao što su Mikkel Hansen, Lars
Christiansen i Uwe Gensheimer koji donose "vic" u igru, a na treningu
stvaramo robote koji čekaju uputstva za svaku stvar
koju trebaju napraviti na terenu.
Možda je vrijeme da preispitamo
svoje metode i načine rada? Jako je bitno da dopustimo
našim "leptirima" da
sami svojim trudom, zalaganjem i radom "razviju svoja krila i polete"
jer ako im mi svojim usmjeravanjem stalno budemo "pomagali" učinit ćemo ih beskorisnima za cijeli život.
Nema komentara:
Objavi komentar